افلامك
اهلا بكل الزوار فى منتدى نيو سوفت
افلامك
اهلا بكل الزوار فى منتدى نيو سوفت
افلامك
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

افلامك

مشاهدة افلام عربية_مشاهدة افلام اجنبية_مشاهدة مسلسلات_مشاهدة مسرحيات_برامج تلفزيونية_مصارعة حرة_برامج_العاب

الرئيسيةالرئيسية  المجلةالمجلة  أحدث الصورأحدث الصور  دخولدخول  التسجيلالتسجيل  

انا محجبه ليه موضوع لكل بنات المسلمين

5 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
nour ahmed
مدير المنتدى
مدير المنتدى
nour ahmed

انا محجبه ليه موضوع لكل بنات المسلمين Empty
مُساهمةموضوع: انا محجبه ليه موضوع لكل بنات المسلمين   انا محجبه ليه موضوع لكل بنات المسلمين I_icon_minitimeالأربعاء أغسطس 11, 2010 8:13 am

أنا محجبة ليه ؟ "

أنا محجبة - بعد إيماني بأمر ربنا إن الحجاب فرض على كل مسلمة - علشان الأسباب التالية:

1 - علشان انا حرة … مش من حق حد يشوف مني اللي مش عاوزاه يشوفه … ومن حقي اختار مين اللي يشوف مني أجمل ما عندي .. واللي علشان يشوف ده ويبقى حقه وحلاله بلاله عن طيب خاطر..

2 - علشان أنا غالية .. مينفعش أقلل من قيمة نفسي واخليها عرضة لكل العيون .. ويبقى خروجي مكشوفة ضوء أخضر لكل من هب ودب .. حتى لو مكنش ده قصدي … بس مش حقدر امنعه … (كامل اعتذاري لغير المحجبات.. ولكن ده اللي حيوصل منك لضعيفي النفوس حتى لو مكنش ده قصدك.. وده اللي علشانه ربنا فرض الحجاب . علشان ميطمعش الذي في قلبه مرض) … مع الأخذ في الاعتبار انه “كل من هب ودب ده” مش بس الشباب اللي بيعاكس البنات في الشارع .. ده يتضمن حتي الزبال اللي بيسوق عربية الزبالة في الشارع .. كل دول بقى من الممكن انهم يبصوا لي … لأ ده كمان يمكن ماعجبهمش ويدوروا وشهم إعراضاً

3 - علشان أنا باحترم نفسي .. وشايفة نفسي كبيرة قدام نفسي .. ومينفعش أنزل سوق المنافسة في الأنوثة علشان أفوز في الآخر بنظرة أو كلمة غزل أو عرض صحوبية…

4 - علشان انا جمالي مش خارجي وبس.. ومن حقي ان اللي ييجي يتجوزني .. ويشاركنى أحلامي وأفكاري .. واللي حخلف منه ولادي .. وحاربيهم معاه .. مايختارنيش على مقاييس شكلية وبس .. أو تبقى هي دي العامل الأساسي في أختياره ليا … علشان كدة مش ضروري يشوفني في كامل زينتي وجمالي قبل ما ي! تجوزني . . الأهم انه يحب روحي ويعجب بشخصيتي .. ويرتاح معايا نفسياً.. (أصل في بنات بتأجل الحجاب لحد ما تتجوز.. على أساسا انها تكون شنكلت واحد وضمنته.. مع إن مفيش حاجة مضمونة في الزمن ده .. واللي اختارها علشان جمالها .. ممكن قوي يتجوز عليها واحدة أجمل منها.. لأنه أكيد في الأجمل منها يعني)..

5 - علشان أنا باخاف على أخويا في الله اللي بيشوفني في الشغل أو في الكلية أو في المواصلات أو في الشارع .. ويمكن يكون عاوز يقرب من ربنا .. وبيجاهد نفسه علشان يغض بصره.. فمرضاش لنفسي اني اكون سبب في اني افتنه..

6- ده غير حاجة مهمة كمان … الكفن بتاع النساء.. فيه حجاب.. فاللي مش حتلبسه وهي حية بإرادتها طاعة الله.. حتلبسه كدة كدة وهي رايحة قبرها.. وطالما ربنا بيقول اننا نتستر حتى واحنا رايحين قبورنا وخلاص انتهى التكليف … ومحدش حيشوفنا تاني ولا حد حيطمع فينا .. يبقى مفيش معنى اننا نمشي مكشوفين لكل العيون واحنا أحياء نرزق.. يبقى الأولى اطيع ربنا بإرادتي وأقابله وهو راضي عني واخد أجري كامل.. ولاّ اني ملبسوش غير وانا جثة واقابل ربنا وهو غضبان عليا؟

والأسباب اللي فوق دي .. هي اللي فهمتني ليه ربنا فرض علينا الحجاب.. مش تعسير ولا تضييق .. الحجاب فعلا عزة وكرامة.. ميعرفهاش غير اللي داق طعم الستر..

ربنا يهدينا ويهدي بنات المسلمين

منقول

https://aflamk.mam9.com
nour

nour

مُساهمةموضوع: رد: انا محجبه ليه موضوع لكل بنات المسلمين   انا محجبه ليه موضوع لكل بنات المسلمين I_icon_minitimeالإثنين أغسطس 16, 2010 5:16 pm

الحمد لله على نعمة الاسلام
والحجاب طبعا نعمة من عند ربنا انو فرضو علينا
الحجاب فعلا عزة وكرامة.. ميعرفهاش غير اللي داق طعم الستر..

ربنا يهدينا ويهدي بنات المسلمين

تسلم ياجميل على موضوعك الجميل دة
nour ahmed
مدير المنتدى
مدير المنتدى
nour ahmed

مُساهمةموضوع: رد: انا محجبه ليه موضوع لكل بنات المسلمين   انا محجبه ليه موضوع لكل بنات المسلمين I_icon_minitimeالثلاثاء أغسطس 17, 2010 3:49 pm

امين يارب ...... متشكر جدا على مرورك
maloka_love
مشرفه قسم الحب
مشرفه قسم الحب
maloka_love

مُساهمةموضوع: رد: انا محجبه ليه موضوع لكل بنات المسلمين   انا محجبه ليه موضوع لكل بنات المسلمين I_icon_minitimeالسبت أغسطس 21, 2010 6:53 pm

بجد كلامك صح واحلى حاجه فى الدنيا انى البنت تبص لنفسها فى المرايه وتكون فخوره بعزة نفسها
وانها انسانه محترمه وديه اهم حاجه ممكن تكبر البنت وتعززها فى نظر اى حد
تسلم ايدك واحنا متعودين منك على كده وعلى المواضيع اللى بتهم اى حد
nour ahmed
مدير المنتدى
مدير المنتدى
nour ahmed

مُساهمةموضوع: رد: انا محجبه ليه موضوع لكل بنات المسلمين   انا محجبه ليه موضوع لكل بنات المسلمين I_icon_minitimeالسبت أغسطس 21, 2010 8:03 pm

متشكر جدا على رائيك الجميل وعلى مرورك
الناى الحزين

الناى الحزين

مُساهمةموضوع: رد: انا محجبه ليه موضوع لكل بنات المسلمين   انا محجبه ليه موضوع لكل بنات المسلمين I_icon_minitimeالأربعاء سبتمبر 15, 2010 7:16 am

الحمد لله على نعمة الاسلام بجد الكلام والموضوع احلى بجد مذيد من الابداع
YASEEN

YASEEN

مُساهمةموضوع: رد: انا محجبه ليه موضوع لكل بنات المسلمين   انا محجبه ليه موضوع لكل بنات المسلمين I_icon_minitimeالخميس أكتوبر 07, 2010 10:30 am

علشان أنا باخاف على أخويا في الله اللي بيشوفني في الشغل أو في الكلية أو في المواصلات أو في الشارع .. ويمكن يكون عاوز يقرب من ربنا .. وبيجاهد نفسه علشان يغض بصره.. فمرضاش لنفسي اني اكون سبب في اني افتنه
بجد ده من اكثر النقط الفعاله والملموسه و المميزه فى الموضوع الجميل و المييز كله والله بجد تشكر عليه جدا
و لكن لو تسمحلى اضافه صغيره
ان الحجاب ليس مجرد غطاء او ساتر للرأس و لكنه رمز فعلا للعزه و الشرف و لكن بمعناه السليم و اداءه التام فليس الحجاب من اكثر ما يزيد الفتاه فتنه و اغواء للشباب و لكن هناك الكثير فليس معنى ارتدائى الحجاب بأن يبرر لى ارتدائى ما يحلو و يطيب و يغوى الشباب فالغريب و المدهش ان ترى فتاه فى كامل تزينها و تضع الميكياج و تلبس الضيق و الشفاف و المغرى بمختلف الطرق فى الاغراء فيوجد الفضفاض الغرى و يوجد الضيق المغرى فلا يجب التلاعب بقول انى البس الفضفاض ليس بغرض الاغراء فالبس الشرعى معروف و يزيد الانسان عفه و كرامه فلا يقنع ان يلبس الحجاب و انا البس ما اشاء و ان اتبرج اى اضع الميكياج و ان استعطر و اتحدث باسلوب منحدر و ردئ و رخيص و اتشبه بالشباب و ذلك من شرع الله و ليس افتراء و من يريد الثوابت ليكلمنى لاعطيه من القران و الحديث و السلام عليكم

انا محجبه ليه موضوع لكل بنات المسلمين
صفحة 1 من اصل 1